موسسه خیریه امام جواد (ع) شهرستان شوط

بیایید نیازمندان شهر و یتیمان را فراموش نکنیم

موسسه خیریه امام جواد (ع) شهرستان شوط

بیایید نیازمندان شهر و یتیمان را فراموش نکنیم

♧♧♧ اربعین حسینی تسلیت و تعزیت باد

موسوعة فواصل البسملة لمنتدیات فاطمة                                                                         

اربعین حسینی

اربعین حسینی روز ۲۰ صفر و چهلمین روز واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) است. مشهور است که اسیران کربلا روز ۲۰ ماه صفر سال ۶۱ ه‍.ق در بازگشت از شام، برای زیارت مدفن امام حسین(ع) به کربلا آمده‌اند. همچنین در این روز جابر بن عبدالله انصاری به زیارت قبر امام حسین(ع) آمده است. زیارت اربعین از اعمال خاص این روز است که بنابر روایتی از امام حسن عسکری(ع) یکی از پنج نشانه مومن دانسته شده است.

                                                                   

روز ۲۰ صفر در ایران تعطیل رسمی است. شیعیان در این روز به عزاداری می‌پردازند و راهپیمایی گسترده شیعیان به سویکربلا، در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین مراسم عزاداری شیعیان جهان، تبدیل شده و حتی در زمره بزرگترین اجتماعات مذهبی جهان قرار گرفته است. هم اکنون بیشترین زائرانی که در اربعین از دیگر کشورها به عراق می‌روند، از ایران‌اند

بازگشت اهل بیت به کربلا

در مورد زمان بازگشت اسرای اهل بیت به کربلا پس از واقعه

 عاشورا سه نظر مطرح است:

۱- برخی معتقدند این زیارت در سال نخست روی نداده و بلکه

 به دلیل دوری مسافت، اصلا چنین زیارتی ممکن نبوده، زیرا 

پیمودن مسیر کوفه تا شام و سپس بازگشت به کربلا در مدت

 زمان ۴۰ روز، برای کاروان اسرای کربلا ممکن نبوده است.

 محدث نوری [۱] و شیخ عباس قمی [۲] طرفدار این نظریه 

هستند. علاوه بر این که گزارش معتبری نیز بر اثبات این

 رویداد در دست نیست.[۳]

   

۲-برخی ضمن پذیرش اصل بازگشت کاروان اسرای اهل 

بیت به کربلا در مسیر شام به مدینه، زمان آن را حدود 

پایان ماه صفر و اوایل ربیع الاول و یا زمانی بعد از آن 

دانسته‌اند. برخی دیگر، اربعین سال‌های بعد را زمان 

این رویداد شمرده‌اند. [۴] 

۳- برخی معتقدند که اسرای کربلا از شام به عراق رفته و 

در روز اربعین،یعنی ۴۰ روز بعد از واقعه عاشورا، به کربلا

 رسیدند ودر آنجا جابر بن عبدالله انصاری و برخی از 

بنی هاشم را نیز دیده‌اند و پس از زیارت امام حسین(ع) 

به مدینه رفته‌اند. این نظریه در لهوف سید ابن طاووس

 به تصریح ذکر شده است. [۵] اینان معتقدند که این بازگشت

 ممکن بوده است و روایاتی که از این رویداد خبر داده اند، 

معتبرند.[۶] 

از جمله کتاب‌های مشهور در اثبات این نظر و پاسخ به مخالفان

 کتاب تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهداء(ع) 

نوشتۀ سید محمد علی قاضی طباطبایی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.