موسسه خیریه امام جواد (ع) شهرستان شوط

بیایید نیازمندان شهر و یتیمان را فراموش نکنیم

موسسه خیریه امام جواد (ع) شهرستان شوط

بیایید نیازمندان شهر و یتیمان را فراموش نکنیم

♧♧♧ اربعین حسینی تسلیت و تعزیت باد

موسوعة فواصل البسملة لمنتدیات فاطمة                                                                         

اربعین حسینی

اربعین حسینی روز ۲۰ صفر و چهلمین روز واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) است. مشهور است که اسیران کربلا روز ۲۰ ماه صفر سال ۶۱ ه‍.ق در بازگشت از شام، برای زیارت مدفن امام حسین(ع) به کربلا آمده‌اند. همچنین در این روز جابر بن عبدالله انصاری به زیارت قبر امام حسین(ع) آمده است. زیارت اربعین از اعمال خاص این روز است که بنابر روایتی از امام حسن عسکری(ع) یکی از پنج نشانه مومن دانسته شده است.

                                                                   

روز ۲۰ صفر در ایران تعطیل رسمی است. شیعیان در این روز به عزاداری می‌پردازند و راهپیمایی گسترده شیعیان به سویکربلا، در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین مراسم عزاداری شیعیان جهان، تبدیل شده و حتی در زمره بزرگترین اجتماعات مذهبی جهان قرار گرفته است. هم اکنون بیشترین زائرانی که در اربعین از دیگر کشورها به عراق می‌روند، از ایران‌اند

بازگشت اهل بیت به کربلا

در مورد زمان بازگشت اسرای اهل بیت به کربلا پس از واقعه

 عاشورا سه نظر مطرح است:

۱- برخی معتقدند این زیارت در سال نخست روی نداده و بلکه

 به دلیل دوری مسافت، اصلا چنین زیارتی ممکن نبوده، زیرا 

پیمودن مسیر کوفه تا شام و سپس بازگشت به کربلا در مدت

 زمان ۴۰ روز، برای کاروان اسرای کربلا ممکن نبوده است.

 محدث نوری [۱] و شیخ عباس قمی [۲] طرفدار این نظریه 

هستند. علاوه بر این که گزارش معتبری نیز بر اثبات این

 رویداد در دست نیست.[۳]

   

۲-برخی ضمن پذیرش اصل بازگشت کاروان اسرای اهل 

بیت به کربلا در مسیر شام به مدینه، زمان آن را حدود 

پایان ماه صفر و اوایل ربیع الاول و یا زمانی بعد از آن 

دانسته‌اند. برخی دیگر، اربعین سال‌های بعد را زمان 

این رویداد شمرده‌اند. [۴] 

۳- برخی معتقدند که اسرای کربلا از شام به عراق رفته و 

در روز اربعین،یعنی ۴۰ روز بعد از واقعه عاشورا، به کربلا

 رسیدند ودر آنجا جابر بن عبدالله انصاری و برخی از 

بنی هاشم را نیز دیده‌اند و پس از زیارت امام حسین(ع) 

به مدینه رفته‌اند. این نظریه در لهوف سید ابن طاووس

 به تصریح ذکر شده است. [۵] اینان معتقدند که این بازگشت

 ممکن بوده است و روایاتی که از این رویداد خبر داده اند، 

معتبرند.[۶] 

از جمله کتاب‌های مشهور در اثبات این نظر و پاسخ به مخالفان

 کتاب تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهداء(ع) 

نوشتۀ سید محمد علی قاضی طباطبایی است.

♧♧♧ چهارمین جلسه ی هفتگی موسسه ی امام جواد (ع ) شهرستان شوط در آبان ۱۳۹۵ برگزار شد

                                                      موسوعة فواصل البسملة لمنتدیات فاطمة


باتاییدات خداوندی و برنامه ریزی  جاری چهارمین جلسه آبان ماه سال ۱۳۹۵ موسسه خیریه امام جواد علیه السلام راس ساعت ۱۶،۳۰ در دفتر موسسه تشکیل شد.

در این جلسه که با تلاوتی از کلام وحی آغاز شد ابتدا مسایل و مشکلات جاری موسسه و نحوه ی پالایش مدد جویان و استعلام‌از مراجع لازم و بررسی نتایج نظرات آنان  در یک پروسه زمانی بحث و تبادل نظر‌گردید .

 سپس تقاضا های واصله در جریان هفته یک به یک مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا باتوجه به نیاز مراجعین محترم بالغ بر ۱۳،۵۰۰،۰۰۰ریال (سیزده میلیون و پانصد هزار ریال ) در قالب 《 کمک هزینه درمان ، تهیه دارو ، مراجعه به پزشک مخصوصا پزشک شهرستان ، کمک هزینه ارزاق ، خرید لوازم ضروری منزل ، پرداخت مانده بدهی قبوض نیازمند و ...》به نیازمندان و مراجعین محترم مساعدت نقدی شد.

♧♧♧♧♧♧♧

هیات مدیره موسسه خیریه امام جواد (ع) 

شهرستان شوط

♧♧♧ سومین جلسه ی هفتگی موسسه ی امام جواد (ع ) شهرستان شوط در آبان ماه 95 برگزار شد

                                                     

با تاسی از عنایات حق تعالی ، سومین جلسه آبان ماه سال  1395 موسسه امام جواد علیه السلام  شهرستان شوط  راس ساعت 19 روز سه شنبه  مورخه 1395/08/18  در محل دفتر موسسه تشکیل شد.

در این جلسه ابتدا مسایل جاری و مشکلات پیش روی موسسه مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت  در این جلسه مقرر شد به منظو ر اطلاع رسانی به همشهریان ارجمند گزارشی از عملکرد موسسه در هفت ماهه ی اول سال 1395 موسسه  استخراج وطی نامه ای  جهت اطلاع عموم به محضر همشهریان نیکوکار  و خیر اندیش و  پرسنل ادارات و دستگاهه دولتی حمایت کننده  فرستاده شود.

در ادامه  این جلسه تقاضا ضا های واصله در طول هفته ماضی بررسی و باتوجه به نیاز اساسی نیازمندان و مراجعین محترم بالغ بر 9،000،000 ریال (نه میلیون ریال ) در قالب کمک های: 《 شیمی  درمانی ،  درمان سرپایی ،  مراجعه به پزشک شهرستان ، تهیه دارو ،  خرید ارزاق ، کمک هزینه تعمیرات حمام   وسرویس بهداشتی  ،  خرید وسایل ضروری و... 》به نیازمندان شهرستان مساعدت نقدی شد.

♧♧♧♧♧♧♧

هیات مدیره موسسه امام جواد (ع) شهرستان شوط

♧♧♧ به مناسبت شهادت حضرت رقیه دردانه سه ساله امام حسین علیه السلام

                 

روایت کربلا از زبان دختر سه ساله

صلی الله علیک یا بنت الحسین(ع) یا رقیه

آن هنگام که خورشید وجودت در گودی قتلگاه به خون نشست و لحظاتی بعد در افق کربلا طلوع کرد، آسمان تیره و تار شد.

صدای برادرم علی بن الحسین(علیه السلام) را می‌شنیدم که به عمّه‌ام زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) فرمود : این همان لحظه‌ای است که همه ارکان هستی، از زمان هبوط آدم(علیه السلام) تا قیامت کبری بر آن گریسته‌اند.

زمین و زمان ناله می‌کرد و کودکان می‌دویدند. نبودی ببینی که دامنهایشان آتش گرفته بود و از گوشهایشان خون می‌چکید و من در آن میان مأمن و مأوایی جز دامن عمّه‌ام نداشتم. زمان به سختی می‌گذشت.قرار بر رفتن نداشتم. دوست داشتم که بیشتر نزدت می‌ماندم. اماّ مگر داغ تازیانه ها‌ بر جان کوچکم امان داده بود؟ کربلا جهنّم دشمنان تو شده بود و بهشت تو و یارانت. نمی‌توانستم چشم از چشمان به خون نشسته‌ات بردارم.

مرا به زور می‌کشیدند. چقدر سخت بود جدا شدن از پاره‌پاره‌های وحی.




کاش مانده بودم و غبار از چهره‌ات برمی‌گرفتم. کاش پروانه وار دور شمع وجودت می‌گشتم و در پرتو عشق تو می‌سوختم. قرار بر رفتن نبود. از پا‌های آبله دارم بپرس که در این مسیر چقدر دویدم و الآن که سر زیبای تو در دامنم به میهمانی آمده؛ در گوشه‌ی این خرابه، در شهری که مردمانش بویی از مردانگی  نبرده‌اند، به برکت آمدنت آرام گرفته ام.

من بهشت را در آغوش گرفتم، من به وصال محبوبم رسیدم.

اماّ ای کاش زودتر می‌آمدی چون رقیّه‌ات دیگر توانی در جان خسته و رنجورش ندارد.

دختر سه‌ساله‌ای که گرمی چشمانت او را متعالی می‌کرد.

می‌گویند من رقیّه‌ام1،کسی که جهتش به سوی تعالی است. آری، از آن زمان که در تقدیر تو متولد شدم؛ من دختر تو شدم و تو بابای من، رفعت گرفتم و بال‌و پر برای پرواز در آوردم و برای عروج آماده شدم.




من در کربلا دیدم که ملائکه به تو و اهل بیتت غبطه می‌خوردند. خودم صدای شیون آن‌ها را هنگامی که بر سرنیزه بودی شنیدم.

خودم دیدم که دسته‌دسته جنیان و ملائکه از برای یاری تو آمدند و در برابرت زانو زدند.

خودم دیدم که از مقتل تو آیه والشّمس‌وضحِها تفسیر شد، خودم دیدم که خداوند تأویل آیه‌ی «یا ایها النفس المطمئنّه اِرجِعی اِلی رَبِّکِ راضیه مَرضیّه فَادخُلی فی عِبادی وَادخُلی جَنَّتی»2 را در قیام تو و یارانت به ظهور رسانید.

چه لذّتی دارد هم کلام شدن با تو. چه شیرین است لحظه‌ی وصال. جانم دیگر طاقت ماندن ندارد. دستان کوچکم را بگیر و با خودت ببر تا در محضر تو، باب‌الحوائجیم امضا شود.

می‌خواهم مانند علی‎اصغر و علی‌اکبر(علیهمالسلام)، نزد جدّمان رسول خدا حاضر شوم و بگویم دشمنانت با تو و فرزندانت چه کرده‌اند.   

پی نوشت ها: 

1.        اشاره به معنای کلمه رقیّه که به معنی صعود به طرف بالا و ترقّی است. می‌توانید به کتاب‌های لغت در زبان عربی مانند مفردات راغب اصفهانی رجوع‌ نمایید.

2.        در تفسیرهای روایی آمده که شأن نزول آیات آخر سوره فجر، امام‌حسین(علیه السلام) هستند.

♧♧♧ دومین جلسه ی آبان ماه سال 1395موسسه ی امام جواد (ع ) شهرستان شوط برگزارشد.

                                                          موسوعة فواصل البسملة لمنتدیات فاطمة


در سایه ی توجهات حضرت ولی عصر (عج ) دومین جلسه آبان ماه سال 1395 موسسه امام جواد علیه السلام  شهرستان شوط راس ساعت 18،30 دقیقه ی روز سه شنبه مورخه 1395/08/11 با حضور اعضای محترم هیات  مدیره در محل دفتر موسسه  برگزار گردید.


در این جلسه ابتدا چند موضوع اساسی موسسه  ، مسایل جاری و مشکلات موجود مورد بحث و بررسی قرار گرفت  در ادامه جلسه تعداد 31 تقاضای واصله به موسسه در جریان هفته گذشته تک به تک  و مد نظر قرار دادن اولویت های نیاز افراد مورد بررسی و امعان نظر اعضای محترم قرار گرفت .



در این راستا و اجماع نظر حاضرین محترم بالغ بر 14،000،000 ریال (چهارده میلیون ریال ) در قالب :《کمک های درمان بیماران سرطانی ، درمان سرپایی ،  خرید دارو ، بسته غذایی ،  کمک هزینه ایزوگام  ، کمک هزینه کرایه منزل ، خرید کیف دانش آموزی و ...》 بصورت نقدی به نیازمندان واقعی مراجعه کننده مساعدت مالی شد.

ضمنا علاوه بر تصمیمات جلسات فوق در جریان هفته نیز احسانات ( گوشت قربانی یا مرغ اهدایی همشهریان عزیز ) بر اساس برنامه مدون و طبق لیست مددجویان  به نیازمندان  اهدا می شود.


                    ♧♧♧♧♧♧


        هیات مدیره موسسه امام جواد (ع)شهرستان شوط