موسسه خیریه امام جواد (ع) شهرستان شوط

بیایید نیازمندان شهر و یتیمان را فراموش نکنیم

موسسه خیریه امام جواد (ع) شهرستان شوط

بیایید نیازمندان شهر و یتیمان را فراموش نکنیم

♧♧♧ شهادت امام جعفرصادق (ع) تسلیت و تعزیت باد.

اشعار شهادت امام جعفرصادق






غصه دار غم حضرت صادقم (زمینه)
6,57200:06:55


 همزمان با شهادت امام جعفر صادق علیه السلام اشعار آئینی مرتبط با ایام سوگواری آن امام همام را در ادامه می خوانید .

ما گداییم گدای پسر فاطمه ایم

بوسه زن های عبای پسر فاطمه ایم

بنویسید فدای پسر فاطمه ایم

گریه کن های عزای پسر فاطمه ایم

چشم ما چشمه ای اندازه ی دریا دارد

هر چه ما گریه کنیم از غم او جا دارد

پیرمردی که خدا در سخنش پیدا بود

زردی برگ گل یاسمنش پیدا بود

سن بالایش از آن خم شدنش پیدا بود

با وجودی که خزان در بدنش پیدا بود

نیمه شب بر سر سجاده عبادت می کرد

مثل یک عاشق دلداده عبادت می کرد

ماجرایی که نباید بشود، اما شد

باز هم واژه ی «حرمت شکنی» معنا شد

پای آتش به در خانه ی آقا وا شد

در آتش زده مثل جگر زهرا شد

 

ولی این بار در خانه دگر میخ نداشت

کار بر سینه ی پروانه دگر میخ نداشت

 

تا شکست آینه اش اشک زلالش افتاد

با تماشای چنین منظره بالش افتاد

تا که وحشت به دل اهل و عیالش افتاد

باز هم خاطره ای بد به خیالش افتاد

 

ناگهان سنگ دلی آمد و آقا را برد

بی عمامه پسر فاطمه را تنها برد

 

می دوید آه چه با تب نفسش بند آمد

پابرهنه پی مرکب نفسش بند آمد

وسط کوچه دل شب نفسش بند آمد

نه که یک بار مرتب نفسش بند آمد

 

با چنین سرعتی افتادن آقا قطعی است

با زمین خوردن او گریه ی زهرا قطعی است

 

آهِ بی فاصله اش مرثیه خوانی می کرد

اشکِ پر از گله اش مرثیه خوانی می کرد

اثر سلسله اش مرثیه خوانی می کرد

پای پر آبله اش مرثیه خوانی می کرد

 

دختری را که یتیم است پیاپی نزنید

زخم هایش چه وخیم است! پیاپی نزنید

 

عمه ام در سر بازار ... نگویم بهتر

عده ای هرزه و بیکار ... نگویم بهتر

با دف و هلهله و تار ... نگویم بهتر

ناگهان چشم علمدار  ... نگویم بهتر

تا که او را جلوی نیزه ی سقا بردند

ناله زد آه عمو روسری ام را بردند

محمد فردوسی

♧♧♧ تشکر و قدردانی از خانواده محترم آزور و پویا

موسوعة فواصل البسملة لمنتدیات فاطمة


تشکر و قدر دانی

بدین وسیله از نگاه خیر اندیش و نیکوکارانه

 خانواده های محترم  آزور و پویا

مبنی بر اهداء قسمتی از احسانات 

شادروان جنت مکان 

 مرحوم حاج فرهاد آزور



به موسسه خیریه امام جواد علیه السلام 

شهرستان شوط جهت صرف بیماران 

صعب ا لعلاج ،نیازمندان واقعی ، تهیه دارو

 و درمان  تقدیر و تشکر می گردد .



امید است خداوند منان  روح آن عزیز

 سفر کرده را شاد و به همه ی بازماندگان 

اجر جزیل و صبر جمیل عنایت فرماید .


♧♧♧♧♧


هیات مدیره موسسه خیریه امام جواد (ع)


شهرستان شوط

♧♧♧ زکات فطره و کفارات جمع آوری شده از مومنین محترم در عید سعید فطر۱۳۹۶ بین نیازمندان توزیع شد.


به مناسبت فرارسیدن عید

 سعید فطر ( عید اخلاص و بندگی )  

مومنین و مومنات  ،این

 موسسهخیریه  از طریق

 جمع آوری

 فطریه و کفارات سال ۱۳۹۶:

 مبلغ 21500000 ریال

 فطریه 

و بالغ بر 6500000 ریال

 کفارات 

از مردم شریف و خیر اندیش 

شهرستان جمع آوری و در

 بسته های نقدی به تناسب

 تعداد عائله بین نیازمندان 

تحت پوشش توزیع گردید


♧♧♧♧♧


هیات مدیره موسسه خیریه

 امام جواد (ع) شهرستان شوط

♧♧♧ اولین جلسه تیر ماه سال ۱۳۹۶ موسسه امام جواد علیه السلام برگزار شد

موسوعة فواصل البسملة لمنتدیات فاطمة


در سایه  توفیقات الهی و ضمن تبریک عید سعید‌فطر وقبو لی طاعات و عبادات به محضر هیات مدیره محترم جلسه این هفته موسسه امام جواد( علیه السلام )شهرستان شوط راس ساعت 18،30 دقیقه عصر روز چهار شنبه مورخه 1396/4/7با حضورهیات مدیره محترم  در محل دفتر موسسه تشکیل شد.



در این جلسه ابتدا مسایل جاری موسسه مور د بحث و تبادل نظر قرار گرفت .در ادامه جلسه تعداد 35 فقره تقاضای واصله در طول هفته ماضی یک به یک مورد بررسی قرار گرفت  و نهایتا بالغ بر 48،500،000ریال( چهل وهشت میلیون و پانصدهزار ریال ) 

در قالب : 《 کمک های درمان بیماری  خاص شیمی درمانی،تهیه دارو ،  کمک هزینه بیمارستان ، پرد، مراجعه به چشم پزشک متخصص ،اهدا خاص ،  کمک هزینه مراجعه به پزشک شهرستان  ، بسته های غذایی ، درمان سرپایی ، کمک هزینه  معاش زندگی   و اهداء اجاق گاز فردار  ،دوچرخه و...》به نیازمندان و مراجعین عزیز مساعدت نقدی بعمل آمد.


♧♧♧♧♧♧♧


هیات مدیره موسسه امام جواد (ع) شهرستان شوط

♧♧♧ زکات فطره چیست وچگونگی با ید آنرا پرداخت کرد.

                                                        موسوعة فواصل البسملة لمنتدیات فاطمة


زکات فطره چیست؟
 چگونه باید آن را پرداخت کرد؟
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۸
 در ماه شوال و عید سعید فطر، سؤالاتی درباره‌ی تعیین مقدار زکات فطره، نحوه‌ی پرداخت آن و نیز برخی مسائل دیگر در فضای رسانه‌ای کشور مطرح می‌شود.

متن زیر پاسخ‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده، کارشناس مسائل فقهی در دفتر مقام معظم رهبری است که به مهم‌ترین سؤالات درباره‌ی زکات فطره پاسخ گفته است.

* زکات فطره بر چه کسانی واجب است؟
یکی از اعمال واجب در روز عید فطر پرداختن زکات فطره است. زکات فطره بر کسانی واجب است که در شب عید فطر اولاً مکلف باشند و ثانیاً فقیر نباشد و ثالثاً نان‌خور دیگران هم محسوب نشوند. کسانی که دارای این شرایط هستند زکات فطره را باید بپردازند.

* زکات فطره را چه زمانی باید پرداخت؟
وقت پرداخت زکات فطره از شب عید است تا ظهر روز عید و به نظر رهبر معظم انقلاب و برخی فقهای دیگر بنا بر احتیاط باید قبل از نماز عید زکات فطره را بپردازند. اگر کسی برایش این امکان وجود نداشت، یعنی دسترسی نداشت یا امکان پرداختن نبود لااقل جدا کند و کنار بگذارد تا بعداً ادا کند.

* ما به ازای ریالی زکات فطره چگونه تعیین میشود؟

همان‌طور که می‌دانیم زکات فطره برای هر نفر معادل سه کیلوگرم گندم، برنج، خرما و امثال این‌ها است که اگر معادل پولی آن هم پرداخت شود اشکالی ندارد.

برای مثال بر سرپرست یک خانواده‌ی پنج نفره واجب است که ۱۵ کیلو از اقلامی که در بالا ذکر شد، به عنوان زکات فطره بپردازد. معمولاً هر سال قیمتی اعلام می‌شود برای این‌که مؤمنین وظیفه‌ی خود را بدانند و به راحتی به این وظیفه عمل کنند و زکات فطره را بپردازند.

احتیاط مستحب این است که افراد قوت غالب خودشان را در نظر بگیرند؛ یعنی آنچه که در زندگی، مصرف غالبشان است. مثلاً اگر برنج بیشتر مصرف می‌کنند بهتر این است که ۳ کیلو برنج بپردازند. البته اگر قیمت بالاتر را انتخاب کنند بهتر است که این موضوع به انتخاب خود افراد بر می‌گردد.

* زکات فطره چه مصارفی دارد؟

مصرف زکات فطره هم هر چند مصارف همان زکات اموال است و همان مصارفی است که در قرآن هم وارد شده است «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَ‌اءِ وَالْمَسَاکینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیهَا» (توبه، ۶۰) اما در مورد زکات فطره احتیاطی هست که می‌فرمایند که به فقرای مؤمن بپردازند ولذا افراد اگر کسانی را می‌شناسند که فقیراند می‌توانند مستقیماً به فقیر بدهند. در غیر این صورت می‌توانند به افراد دیگری بدهند که به عنوان وکالت از طرف آن‌ها پرداخت کنند و یا به مؤسساتی که مورد اطمینان هستند زکات فطره را بپردازند تا آن را به اهلش برسانند.

نکته‌ی قابل توجه دیگر این‌که سادات نمی‌توانند از غیر سید زکات فطره قبول کنند و یا به تعبیر دیگر کسانی که خودشان سید نیستند نمی‌توانند زکاتشان را به سید بپردازند. بنابراین تنها سادات هستند که می‌توانند زکات فطره را به سادات فقیر بپردازند. لذا افرادی که زکات فطره را به صورت وکالتی دریافت می‌کنند این نکته را مد نظر داشته باشند. همچنین ساداتی که زکات فطره می‌پردازند بهتر است به افرادی که واسطه هستند این نکته را گوشزد کنند.

* برخی افراد در روز عید فطر، کفاره‌ی روزه‌ی خود را نیز می‌پردازند. این مورد از لحاظ فقهی به چه شکل است؟
البته کفاره مثل زکات فطره وقت معینی ندارد و بعداً هم می‌توان آن را پرداخت اما هرچه زودتر بهتر. این عزیزان حتماً توجه داشته باشند که کفاره با زکات فطره تفاوت زیادی دارد از جمله این‌که قیمت کفاره را نمی‌توان بجای کفاره پرداخت کرد ولذا حتماً باید طعام باشد. بنابراین اگر می‌خواهند به نهاد و مؤسساتی بپردازند حتماً باید در درجه‌ی اول قید کنند که کفاره است و نوع آن را هم مشخص کنند که کفاره‌ی عذری است یا کفاره‌ی عمدی. چون این دو کفاره هم در کیفیت مصرف با هم تفاوت دارند.

* افرادی هستند که روزه بر آن‌ها واجب نبوده ولی پرداخت کفاره بر آن‌ها واجب است. آیا این افراد زکات فطره هم باید بپردازند یا زکات فطره مخصوص روزه‌داران است؟
زکات فطره تنها مخصوص روزه‌داران نیست بلکه آن‌هایی هم که عذری داشته‌اند و یا عمداً روزه نگرفته‌اند باید زکات فطره را بپردازند. زکات فطره یک واجب جداگانه‌ای است و باید ادا شود.

* زکات فطره‌ی سربازان در پادگان‌ها، پرستاران در بیمارستان‌ها، افرادی که در شیفت کاری هستند و امثال این‌ها برعهده‌ی کیست؟

اگر مخارج خودشان را خود تأمین می‌کنند برعهده‌ی خودشان است و اگر نان‌خور مثلاً پدر هستند، برعهده‌ی کسی هست که خرجی آن‌ها را می‌پردازد.

* سؤال مبتلا‌به دیگر این‌که اگر کسی در شب عید فطر مهمان شخص دیگری بود، آیا زکات فطره‌ی او برعهده‌ی میزبان و صاحب‌خانه است؟
اغلب فقها و مراجع تقلید و از جمله رهبر معظم انقلاب نظرشان این است که اگر نان‌خور آن فرد محسوب نشود زکات فطره برعهده‌ی میزبان نیست بلکه برعهده‌ی خود فرد است. البته معمولاً مهمانی که یک شب دعوت شده است نان‌خور محسوب نمی‌شود.