موسسه خیریه امام جواد (ع) شهرستان شوط

بیایید نیازمندان شهر و یتیمان را فراموش نکنیم

موسسه خیریه امام جواد (ع) شهرستان شوط

بیایید نیازمندان شهر و یتیمان را فراموش نکنیم

میلاد باسعادت کریمه ی اهلبیت حضرت معصومه (سلام الله علیها ) و روز دختر گرامی باد


میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها
صدای شادی افلاکیان از کوچه پس کوچه های مدینه به گوش می رسد. از خانه ساده و با صفای امام کاظم علیه السلام ، نوری به آسمان برخاسته است. ستاره ها نورانی تر شده اند و ماه، همچون خورشید می درخشد. صدای گریه ای سکوت آسمان ها را شکسته، انتظار عاشقانه پدری را به پایان رسانده، و لب های پر از نور پیشوای هفتم را به لبخند زینت داده و بر اماممان، حضرت رضا علیه السلام همدمی بخشیده، تا زینبی دیگر برای حسینی دیگر باشد. آری، مدینه از شمیم فاطمه معصومه علیهاالسلام معطر شده است
زندگینامه حضرت معصومه سلام الله علیها

حضرت فاطمه معصومه (س) در سال 173 هجری در مدینه دیده به جهان گشود و در خانه ای بزرگ شد که پدری چون امام کاظم (ع) و برادری چون حضرت رضا (ع) در آن می زیست.

نام مادر آن حضرت را «خیزران»، یا «نجمه» یا «اروی» گفته اند که بانویی لایق و پاک و با ایمان بود و چون حضرت رضا (ع) را به دنیا آورد، به لقب «طاهره» آراسته شد.

فاطمه معصومه (س) در دامان ایمان و پاکی رشد کرد و در چشمه عفاف و عصمت و علم و حکمت به طهارت روح و جان رسید. نسب و تبارش نبوی، فاطمی و علوی بود. جدّ او از طرف مادر از نسل امام حسن مجتبی (ع) و از طرف پدر از نسل امام حسین (ع) بود. از این رو در زیارت نامه اش خطاب به او گفته می شود: «السلام علیکِ یا بنتَ الحسنِ و الحسین».

عبادت و ادب، شاخ و برگ روییده بر آن «سرو پاک دامنی» بود. ویژگی های روحی و خصایص فردی و خلق و خوی والایش سبب شده بود که ا ورا کریمه خاندان رسالت بنامند و با این لقب در زبان عالمان و فقیهان شیعه از او یاد می شد؛ لقبی که از میان بانوان اهل بیت، تنها مخصوص او بود.

لقب های دیگر او هر کدام گویای فضایل اوست؛ همچون: «محدّثه»، «عابده»، «مِقدامه» و «معصومه». این القاب پاک، یادآور حضرت زهرا (س) است که حضرت معصومه (س) هم شرافت و نجابت را از آن بانو به ارث برده است.

◇◇◇م/ح سیزدهم مرداد ماه 1395

                            هیات مدیره موسسه ی امام جواد (ع ) شهرستان شوط


●°°((( شعار ))) موسسه ی امام جواد (ع ) شهرستان شوط


■••• قال امیر المومنین علی  (علیه السلام)


●  ☆☆☆   《《《   خیر البر ما وصل الی المحتاج  》》》☆☆☆ ●     


□ 《《《 بهترین احسان آن است که به دست  نیازمند برسد. 》》》 □

جلسه ی هفته دوم مرداد ماه 1395 موسسه ی امام جواد (ع ) شهرستان شوط

  
                                                                
   با تاییدات الهی جلسه ی هفته ی دوم موسسه ی امامجواد(ع ) شهرستان شوط  برابر برنامه ریزی قبلی راس

 ساعت 19 عصر روز سه شنبه مورخه ی 95/5/12 در محل موسسه تشکیل گردید، در این جلسه که با تلاوتی چند از کلام الله مجید آغاز شد  ،ابتدا اعضا محترم در مورد مسایل جاری موسسه و مشکلات خاص  یکی از مراجعین  بی سرپرست و روشن شدن موضوع سکونت و حل مشکل شخصی ایشان و با بررسی جوانب امر  باهم مشورت نموده ونهایتا  ضمن هماهنگی با چند تن از مسولین  دستگاههای شهرستان  و همکاری آنان مشکل فعلی  فرد مذبور حل گردید در ادامه ی جلسه تقاضا های  واصله در جریان هفته با مد نظر قراردادن اولویت آنان و نیاز ضروری افراد بررسی وتصمیمات لازم اتخاذ وبه تصویب اعضا محترم هیات مدیره رسید 

در این جلسه  علاوه بر : (((  اهداء بسته ی غذایی ، تلویزیون  ،

هزینه ی تعمیر ویلچر  و  بالغ بر 7 میلیون و هشتصد هزارریال  ))) 

 وجه نقد در قالب هزینه های ی دارو ، درمان ، مراجعه به پزشک شهرستان و هزینه ی تحصیل

 به فرزندان نیازمندان مساعدت شد .

 این  جلسه راس ساعت  21.15 دقیقه با صلوات بر روح بلند

 شهیدان و امام شهیدان خاتمه یافت.

☆☆☆شایان ذکر است در جریان هفته نیز به مراجعین و افراد

 تحت پوشش  نیازمند(( گوشت قربانی و مرغ بسته بندی شده اهدایی  )) 

تحویل می شود.

□● م/ح دوازدهم مرداد95

واژه ی احسان و بررسی مفهوم (( احسان و محسنین )) در قرآن کریم

آیا پیش آمده است در مقابل خوبیهایی که انجام می دهید بدی ببینید ؟

  

هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ = آیا پاداش نیکی جز نیکی است 

بررسی مفهوم «احسان» و «محسنین» در قرآن کریم


چکیده:

واژه «احسان» از ریشه «حُسن» به معنای زیبایی و نیکی می باشد که در قرآن در سه معنا به کار رفته است: 1ـ تفضّل و نیکی به دیگران، 2ـ انجام و سر و سامان دادن به امور و کارها به وجه نیکو و کامل، 3ـ انجام اعمال و رفتار صالح. احسان در این کاربرد تقریباً مترادف با تقوا و پرهیزکاری است. 
از بررسی موارد کاربرد واژه «محسن» و مشتقاتش در قرآن، استفاده می شود که این واژه دارای دو معنی و کاربرد است: 1ـ نیکی و خیر رساننده به دیگران، 2ـ انجام دهندة اعمال و رفتارهای صالح و نیک. مقام محسنان در این کاربرد از برخی مقامات متقیان برتر است، و به طور کلی این واژه در این معنی و کاربرد خود بیشتر به کسانی اطلاق شده که از ایمانی راسخ و ثبات قدم در راه ایمان و انجام تکالیف الهی برخوردار بوده اند.
از واژه ها و مفاهیمی که در قرآن کریم به صورت فراوان به کار رفته، واژه «احسان» و «محسنین» است، تا حدّی که از مشتقات ریشة اصلی این واژه (ح ـ س ـ ن) جمعاً 194 کلمه در قالب 28 ریخت و صورت، به کار رفته است. کلمه «احسان» با مشتقاتش، 34بار و واژه «محسن» با مشتقاتش 39 بار در قرآن کریم آمده است.[1]


توجه به این مسئله نظر هر قرآن پژوهی را جلب می کند که این واژه را مورد دقت و بررسی قرار دهد، تا مفهوم یا مفاهیم و وجوهی که در آن استعمال شده اند را دریابد. لیکن از آنجا که بررسی کلیة مشتقات واژه «حسن» کاری گسترده است، از میان این واژه ها، دو واژه «احسان» و «محسن» با مشتقاتشان را، به خاطر اهمیت و بار معنایی بسیار چشمگیری که دارند و می توانند ما را با برخی از رفتارها و اوصاف مؤمنان و بندگان خوب خدا به صورت دقیق تر آشنا کنند، مورد بررسی قرار می دهیم. به ویژه اینکه ملاحظه می کنیم خداوند در قرآن کریم بارها با تعبیر «ان الله یحبّ المحسنین» مورد محبت الهی بودن «محسنان» را بیان می دارد و نیز با این وصف و عنوان پیامبران بزرگ خود، مانند نوح(ع) و ابراهیم(ع) را توصیف کرده است.

نتیجه:از مجموع مباحث گذشته این نتیجه به دست می آید که واژه احسان در قرآن کریم دارای سه معنی و کاربرد است: 

1ـ خوبی و نیکی به دیگران؛ 2ـ انجام و سر و سامان دادن امر و کاری به نحو نیکو و کامل؛ 3ـ انجام عمل صالح و رفتار نیک.
از مجموع آیاتی که در آنها واژه احسان در معنی سوم به کار رفته است می توان این استنباط را داشت که احسان در این معنی و کاربرد تقریباً مطابق رعایت تقوای الهی و انجام اعمال صالح با هدف سالم و نیت مقدس است. و دربارة واژه «محسن» و مشتقاتش، این نتیجه به دست می آید که در استعمالات قرآنی، این واژه دارای دو معنا و کاربرد است:
1ـ خیر و یاری رساننده به دیگران. 
2ـ انجام دهندة اعمال صالح و به جای آورندة رفتارهای نیک. 
با توجه به اینکه تقوا دارای مراتب متعددی است و حتی مرتبه ای از آن می تواند نفس آمادگی برای پذیرش حق باشد، بدون آنکه هنوز خبری از ایمان و عمل باشد، در حالی که عنوان «محسن» بر چنین شخصی تا مادامی که به مرحله عمل و انجام رفتارهای صالح نرسد صادق نخواهد بود، از این مطلب این نتیجه به دست می آید که مقام محسنان از برخی از مقامات متقیان بالاتر است.
مضافاً بر اینکه از بررسی مجموع آیاتی که در آنها مشتقات واژه «محسن» به کار رفته است و نیز از توصیف برخی از پیامبران بزرگ الهی مانند ابراهیم(ع) و نوح(ع) و یوسف(ع) به عنوان «محسن» این نتیجه نیز بدست می آید که در اصطلاح قرآن عنوان «محسن» در کاربرد دومش بیشتر در حق کسانی به کار رفته است که از ایمانی راسخ و ثبات قدم در راه حق و انجام تکالیف الهی و اعمال و رفتار صالح برخوردار بوده اند.

 م/ ح یازدهم مرداد 1395

شعر فردوسی در باره ی نیکی کردن و احسان

              شعرفردوسی در مورد نیکی و احسان


نباشد همی نیک و بد پایدار                    همان به که نیکی بود یادگار

 دراز است دست فلک بر بدی                 همه نیکویی کن اگر بخردی

 چو نیکی کنی، نیکی آید برت                   بدی را بدی باشد اندرخورت

چو نیکی نمایدت کیهان‌خدای                   تو با هر کسی نیز، نیکی نمای

مکن بد، که بینی به فرجام بد                 ز بد گردد اندر جهان، نام بد

 به نیکی بباید تن آراستن                       که نیکی نشاید ز کس خواستن

وگر بد کنی، جز بدی ندروی                     شبی در جهان شادمان نغنوی  

                                             "حکیم ابوالقاسم فردوسی"