شب قَدر یا لَیلَةُ القَدر به باور مسلمانان، شب نزول قرآن و مقدّر شدن
امور یکساله انسانهاست. قرآن در سورههای قدر ودخان از این شب
سخن گفته است. در قرآن و روایات ارزش شب قدر بیشتر از هزار ماه
دانسته شده است. این شب بافضیلتترین شبِ سال و شب رحمت الهی
و آمرزش گناهان است و در آن، فرشتگان به زمین میآیند و بنابر برخی
از احادیث شیعه، مقدرات سال آینده بندگان را بر امام عرضه میکنند.
زمان دقیق شب قدر، روشن نیست، ولی بر اساس بسیاری از روایات،
در ماه رمضان واقع شده است و به احتمال زیاد یکی از شبهای ۱۹، ۲۱
و یا ۲۳ این ماه است. شیعیان بر شب ۲۳ رمضان و اهل سنت بر
شب ۲۷ رمضان تاکید بیشتری دارند.
شیعیان در این شبها با الگوگیری از معصومان(ع)، به شبزندهداری،
خواندن قرآن، دعا و دیگر آیینها و اعمال این شب میپردازند.
ضربت خوردن و شهادت امام علی(ع) در این شبها نیز به
اهمیت آن نزد شیعیان افزوده و سوگواری برای آن امام با
آیینهای شب قدر همراه شده است.
شب قدر برترین و مهمترین شب سال در فرهنگ اسلامی است.[۶] بنابر
روایتی از پیامبر(ص)، شب قدر از موهبتهای خدا بر مسلمانان است
و هیچیک از امتهای پیشین از این موهبت برخوردار نبودهاند.[۷]
در قرآن کریم، سورهای کامل به توصیف و ستایش شب قدر اختصاص
یافته و بدین نام (سوره قدر) خوانده شده است.[۸] در این سوره،
ارزش شب قدر بیشتر از هزار ماه دانسته شده است.[۹]
آیات یکم تا ششم سوره دخان نیز به اهمیت و رخدادهای
شب قدر میپردازد.[۱۰]
در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که بهترین ماه، رمضان است
و قلب ماه رمضان، شب قدر است.[۱۱] همچنین از پیامبر(ص)
نقل کردهاند که شب قدر، سَروَر شبهاست.[۱۲]
بنابر منابع روایی و فقهی، روزهای قدر نیز همانند شبهای آن
گرانقدر و با فضیلتاند.[۱۳]
در برخی از روایات آمده است که فاطمه(س) سرّ شب قدر است[۱۴]
و هر کس منزلت فاطمه(س) را درک کند، شب قدر را درک کرده است.[۱۵]
وقوع برخی حوادث همانند شهادت امام علی(ع) در دهه سوم ماه رمضان
، بر اهمیت این شبها، نزد شیعیان افزوده است و آنان در این شب
در کنار اهتمام به اعمال مستحب مخصوص این شبها،
برای آن امام نیز سوگواری میکنند.[۱۶]
آیه اول سوره قدر و آیه سوم سوره دخان، بیانگر نزول قرآن
در شب قدر است.[۱۷]
محمد عبده معتقد است آغاز نزول تدریجی قرآن در ماه رمضان
بوده است؛[۱۸] اما بیشتر مفسران معتقدند در این شب،
قرآن به صورت یکباره از لوح محفوظ بهبیت المعمور یا قلب
پیامبر(ص) نازل شده که به آن، نزول دفعی یا نزول اجمالی قرآن میگویند.[۱۹]
امام باقر در توضیح آیه چهار سوره دخان میگوید هر ساله در
این شب، تقدیر سال آینده هر انسانی نوشته میشود.[۲۰]
بر همین اساس در برخی از روایات، شب قدر به عنوان ابتدای
سال دانسته شده است.[۲۱] علامه طباطبایی میگوید: مراد از قدر
،تقدیر و اندازهگیری است و خداوند در این شب، اموری از قبیل
زندگی، مرگ، روزی، سعادت و شقاوت انسانها را مشخص
میسازد.[۲۲] بر پایه برخی از روایات، ولایت امام علی و سایر
اهلبیت(ع) نیز در همین شب، مقدر و امضاء گردیده است.[۲۳]
بنا بر منابع اسلامی، شب قدر شب ویژه رحمت الهی و آمرزش
گناهان است و شیطان در این شب به غل و زنجیر کشیده
شده و درهای بهشت برای مؤمنان باز میشوند.[۲۴] از
پیامبر(ص) روایت شده است: هر کس شب قدر را احیا کند
و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، همه گناهانش
بخشیده میشود.[۲۵]
بر اساس آیات سوره قدر، فرشتگان و روح در شب قدر بر زمین
فرود میآیند[۲۶] و طبق برخی احادیث، برای ابلاغ تقدیر سال
آینده نزد امام میروند و آنچه مقدر شده را به او ابلاغ میکنند.[۲۷]
امام باقر میفرماید: در این شب، فرشتگان به دور ما طواف میکنند
و ما بدینگونه متوجه شب قدر میشویم.[۲۸] در روایات دیگری به
شیعیان توصیه شده که از این مسئله به عنوان استدلالی برای
اثبات ضرورت امامت و حقانیت شیعه استفاده شود؛ بدین ترتیب
که در هر عصری باید امام معصومیوجود داشته باشد تا فرشتگان،
مقدرات را به او ابلاغ کنند.[۲۹]
در مورد اینکه شب قدر کدام یک از شبهای سال است،
دیدگاههایمتفاوتی وجود دارد.
دیدگاه شیعه
مفسران شیعه با استناد به ظاهر آیات سوره قدر معتقدند شب قدر اختصاص به شب نزول قرآن در عصر پیامبر(ص) ندارد، بلکه هر سال تکرار میشود. روایات بسیاری نیز که به عقیده برخی در حد تواتر است، این مطلب را تأیید میکند.[۳۰] با این حال، زمان دقیق شب قدر معلوم نیست و در آیات و روایات، تصریحی به اینکه شب قدر کدامیک از شبهای سال است، وجود ندارد. ولی روایات بسیاری تاکید میکند که شب قدر در ماه رمضان واقع شده است.[۳۱]
در روایات شیعه بر احیا گرفتن سه شب ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان تاکید
بیشتری شده و از میان این سه شب نیز اهتمام به شب بیست و سوم
بیش از بقیه شبهاست.[۳۲] بنابر روایتی دیگر، شب نوزدهم تقدیرها
نوشته میشود و در شب بیست و یکم، إبرام (قطعی) میگردد در
شب بیست و سوم امضای نهایی اتفاق میافتد.[۳۳] شب ۲۷رمضان
و شب نیمه شعبان هم دو احتمال دیگر برای شب قدر است.[۳۴]
دیدگاه اهل سنت
بیشتر اهل سنت به استناد حدیثی نبوی معتقدند شب قدر یکی
از ده شب آخر ماه رمضان است و احتمال شب قدر بودن
۲۷ رمضان، بیشتر از بقیه شبهاست. بر این اساس،
اهل سنت در این شب به دعا و شبزندهداری میپردازند.[۳۵]
برخی از اهل سنت نیز معتقدند شب قدر تنها در زمان زندگی
حضرت محمد(ص) هر ساله تکرار میشد، اما پس از آن دیگر
شب قدری نیست.[۳۶] به گفته برخی دیگر، شب قدر یک شب
مشخص در سال نیست و در هر سال شبی نامعلوم است.[۳۷]
این عده معتقدند شب قدر، در سال بعثت، در ماه رمضان بوده
ولی در سالهای دیگر ممکن است در ماههای دیگر باشد.[۳۸]
تفاوت افقها و تعیین شب قدر
فقط یکی از شبهای هر سال، شب قدر است[۳۹] اما مختلف بودن
افق کشورها (مانند افق ایران و عربستان) باعث میشود که زمان
آغاز ماه رمضان در مناطق مختلف، فرق داشته باشد و به تبع آن
، زمان شبهای ۱۹، ۲۱ و ۲۳۳ ماه رمضان نیز مختلف باشد.[۴۰]
فقها درباره این تعارض میگویند تفاوت افق کشورها دلیل
بر تعدد شب قدر نیست و مردم هر یک از مناطق جهان باید
شب قدر و سایر زمانهای مقدس مانند عید فطر یا عید قربان
را طبق افق خودشان تعیین کنند.[۴۱] بر اساس دیدگاه آیت الله مکارم
، شب، همان سایه نیمی از کره زمین بر نیمه دیگر آن است و این سایه
همراه گردش زمین در حرکت بوده و یک دوره کامل آن، ۲۴ ساعت
طول میکشد.[۴۲] بنابراین ممکن است شب قدر، یک دور کامل از
حرکت وضعی زمین به دور خویش باشد؛ یعنی مدت ۲۴۴ ساعت
تاریکی که تمام نقاط زمین را زیر پوشش قرار میدهد. پس شب قدر
از یک منطقه شروع میشود و تا ۲۴ ساعت ادامه دارد و همه کره زمین
شب قدر را درک میکنند.[۴۳]
در حدیثی از امام علی(ع) آمده است که پیامبر(ص) در دهه سوم
ماه رمضان، رختخوابش را جمع میکرد و برای اعتکاف به مسجد میرفت
و با وجود آنکه مسجد مدینه سقف نداشت، حتی در زمان بارندگی
نیز مسجد را ترک نمیکرد.[۴۴] همچنین نقل شده است که پیامبر(ص)
در شبهای قدر بیدار بود و به صورت افراد خوابآلود نیز آب میپاشید.[۴۵]
روش فاطمه(س) این بود که شب قدر را تا صبح به عبادت میپرداخت
و فرزندان و خانواده خود را نیز به بیدار ماندن و عبادت وادار میکرد و
مشکل خواب آنها را با کمتر غذا خوردن و خوابیدن در روز برطرف مینمود.[۴۶]
معصومان(ع) در شبهای قدر، حضور در مسجد و شبزندهداری را ترک
نمیکردند؛[۴۷] بر اساس روایتی، امام صادق(ع) در یکی از شبهای قدر به
شدت مریض بود، با این حال از اطرافیانش خواست او را به مسجد ببرند تا در آنجا عبادت کند.[۴۸]
♧♧♧♧♧
هیات مدیره موسسه امام جواد(ع) شهرستان شوط
فرا رسیدن لیالی قدر وشهادت اولین اختر تابناک
امامت و ولایت حضر علی (ع)را به همه ی
شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت تسلیت و
تعزیت عرض می نماید.
در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه منوره امام حسن مجتبی (ع) ولا دت یافت.
درباره سیره این امام بزرگوار روایات بسیاری موجود است که به برخی از آنها اشاره می کنیم:
امام حسن (ع) بارها پای پیاده به حج رفت ودر این راه قدم هایش ورم کرد. هرگاه یاد قبر و قیامت می افتاد می گریست و گاه ناله ای میزد و بیهوش می شد.
به هنگام وضو رنگ می باخت. ایشان بیست بار به حج رفتند واموال خود را سه بار در راه خدا تقسیم کردند در هنگام قرائت قرآن چون به آیه «یاایها الذین امنوا» می رسید، می فرمود: لبیک، اللهم لبیک.
ایشان از روزی که علی (ع) به خلا فت رسید در خدمت پدر بود. در عزل و نصب ها دستی بازداشت. برای بسیج کردن مردم کوفه از سوی پدر بدان جا اعزام شد او با آن که بیمار بود با سخنرانی شور انگیز خود ده هزار نفر ازمردم کوفه را بسیج کرد در تمام جنگ های پدر از جمله جمل و صفین و نهروان حضور جدی داشت.
در فرمان جنگی که برای ابن عباس نوشت چنین آمده است: با سربازان نرمخو باش،با روی گشاده برخورد کن هرگز خود به جنگ آغاز مکن، ولی اگر آنها جنگ را آغاز کردند تو از مبارزه شانه خالی مکن.
زمانی ازفردی مزرعه ای خریداری کرد و پولش را تماما پرداخت نمود ولی بعدها خبر یافت که فروشنده به علت نیازش آن را فروخته، امام بدون پس گرفتن پول، مزرعه را دوباره در اختیار صاحبش گذاشت.
زمانی سوار بر اسب زیبایی بود، به شاعری که قبلا درباره او بد گفته بود برخورد نمود. وی گفت: چه اسب زیبایی! همین که امام علا قه او را به آن اسب دانست از آن پیاده شد و آن را به وی سپرد.
روزی در اعتکاف و در حال طواف بود که مردی آمد و گفت: طلبکار مرا تهدید کرده و آبرویم در خطر است. امام طواف را قطع کرد و با او به نزد طلبکار به راه افتادند. ابن عباس گفت: گویا فراموش کرده اید که در اعتکاف هستید و نباید از مسجد بیرون بروید. امام فرمود: رفع حاجت مومن امری ضروری است و برابر با سالیان دراز عبادت پرودگار.
داستان آن حضرت با مرد شامی معروف است که وی آنچه از بغض و کینه با آل علی داشت در حضور امام بر زبان آورد. امام با تبسمی به او فرمود: ظاهرا غریب هستی ما عذر تو را می پذیریم،مشکلت را برطرف می کنیم، اما اگر بی پناهی پناهت می دهیم.
آن مرد با شنیدن این سخنان به گریه افتاد و پس از اقرار به امامت آن حضرت گفت: تا به حال تو و پدرت مغبوض ترین افراد نزد من بودید و اینک محبوبترین خلا یق در نزد من هستید.
با چند سخن از امام مجتبی(ع) مطلب را به پایان می بریم:
هر که به حسن اختیار خدا اطمینان داشته باشد، هرگز آرزو نکند بر غیر حالی باشد که خدا برای او خواسته است.
از ایشان پرسیدند: زندگی چه کس از همه نیکوتر است؟ فرمود: آن کس که مردم را در زندگی خود شریک سازد.
پرسیدند: زندگی چه کس از همه بدتراست؟ فرمود: آن کس که در زندگی او احدی نتواند خوب زندگی کند.
شنواترین گوش ها آن است که پند را بشنود و از آن سود برد. سالمترین دلها آن است که از شک و شبهه پاک باشد.
هیات مدیره موسسه امام جواد علیه السلام
شهرستان شوط
با تاییدات ایزد منان وآرزوی قبولی طاعات و عبادات همه ی اعضای محترم هیات مدیره ، جلسه ی این هفته ی موسسه امام جواد علیه السلام با حضور اعضای محترم هیات مدیره و با تلاوتی چند از کلام الله مجید راس ساعت 19روز سه شنبه مورخه1396/3/16در محل دفتر موسسه تشکیل گردید.
دراین جلسه ابتدا چندین موضوع اجرایی جهت روند سریع امورات موسسه و مشکلات جاری بحث و بررسی گردید .در ادامه جلسه تعداد تقاضای واصله در طول هفته به ترتیب مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا با توجه به اولویت های لازم ونیاز نیاز مندان محترم بالغ بر24،800،000 ریال (بیست وچهار میلیون وهشت صد هزار ریال)
در قالب :《 کمک های شیمی درمانی ، مراجعه به پزشک بویژه پزشک شهرستان ، ، تهیه یا خرید دارو ، تهیه ارزاق ، معاش زندگی و ...》به نیازمندان واقعی و مراجعین مساعدت نقدی و غیر نقدی شد شد.
♧♧♧♧♧♧♧♧
هیات مدیره موسسه امام جواد (ع) شهرستان شوط
تقدیم غمت خونجگر لالۀ ما بود
بی مهر رخت سایۀ غم هالۀ ما بودهجران تو در دل شرر نالۀ ما بود
هر لحظه فراغت غم صد سالۀ ما بودای ماه که دادی همه را مهر خدایی
چون شد که دمیدی به شبستان جداییای ماه جماران که زهجرت چو هلالیم
یکبار بر افروز و ببین ما به چه حالیمسر تا به قدم محنت و اندوه و ملالیم
باید که بسوزیم و بگرییم و بنالیمهر صبح فراق تو به ما شام بلا بود
ایام غمت بر همه ایام بلا بودای همدم یاران خدا جوی جماران
ای کعبۀ دل بیت تو در کوی جمارانای گرد عزایت به سر و روی جماران
با یاد تو چشم همگان سوی جماراندر سایه توفیقات الهی و برابر برنامه ریزی قبلی جلسه این هفته موسسه امام جواد( عله السلام )شهرستان شوط راس ساعت 19 عصر روز سه شنبه مورخه 1396/3/9با حضورهیات مدیره محترم در محل دفتر موسسه تشکیل شد.
در این جلسه ابتدا مسایل جاری موسسه مور د بحث و تبادل نظر قرار گرفت .در ادامه جلسه تعداد 33 فقره تقاضای واصله در طول هفته ماضی یک به یک مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا بالغ بر 16،800،000ریال( شانزده میلیون و هشتاد هزار ریال )
در قالب : 《 کمک های درمان بیماری خاص ،تهیه دارو ، کمک هزینه بیمارستان ، پرداخت کرایه منزل ، اهدا خاص ، کمک هزینه مراجعه به پزشک شهرستان ، بسته های غذایی ، درمان سرپایی ، کمک هزینه معاش زندگی و...》به نیازمندان و مراجعین محترم مساعدت نقدی بعمل آمد.
♧♧♧♧♧♧♧
هیات مدیره موسسه امام جواد (ع) شهرستان شوط